Doriți să implementați în cadrul companiei dvs o suită de soluții moderne, pentru eficientizarea și protejarea afacerii?
Așteptăm întrebările dvs.
presales@openvision.ro
OPENVISION DATA SRL | J23/4326/2023 | RO16028466 | Solutii IT pentru companii de succes
Str. Elena Clucereasa 2, Sector 1, București, Romania
presales@openvision.ro
Copyright © Openvision Data 2004-2024
De cele mai multe ori când te gândești la atacuri cibernetice sau fraude cărora le-ai putea cădea în plasă pe internet, atenția se concentrează pe utilizarea laptopului sau computerului în mediul online. Adesea, o poartă extrem de exploatată de atacatori e complet ignorată. Ai putea fi surprins de cât de vulnerabil poate fi telefonul tău mobil.
De la începutul anului, dar mai ales după declanșarea războiului în Ucraina, în România a apărut un val de atacuri cibernetice care, de această dată, nu au ajuns doar în căsuțele de email, ci au luat la țintă aplicațiile pe care românii le folosesc cel mai mult pentru a comunica: Whatsapp, Telegram sau mesageria clasică. Adică, mai cu seamă pe mobil, dispozitivul pe care mulți dintre noi îl consideră, fără să-și bată prea mult capul, imun la atacurile hackerilor. Nu e deloc așa.
Specialiștii în securitate atrag atenția că acesta este doar începutul, pentru că amenințările vin să întărească o tendință care a luat avânt în ultimii ani, mai ales pe fondul creșterii e-commerce-ului: fraudele cibernetice.
Telefonul mobil a devenit în timp nu doar păstrătorul numerelor de telefon, ci și un portofel digital. E locul unde ne stocăm datele legate de salariu și de locurile unde facem cumpărături online, unde sunt memorate adrese (inclusiv cea de acasă), trasee parcurse frecvent sau parolele mai multor conturi. Telefonul știe despre tine mai multe decât poate ți-ai dori și cu siguranță stochează date pe care un utilizator comun nici nu și le închipuie. De aceea, riscă să fie veriga slabă în fața hackerilor, pentru că toate aceste informații sensibile pot fi ușor compromise.
Din cele aproape opt miliarde de locuitori ai planetei, în buzunarele a peste cinci miliarde se află cel puțin un telefon mobil. Aproape 60% din populația planetei folosește activ rețelele de social media, potrivit raportului „Data Digital 2022”, realizat de agențiile globale specializate în crearea de conținut pentru branduri în social media, We are social și Hootsuite. Mai mult de jumătate din timpul pe care oamenii îl petrec pe internet se face de pe dispozitive mobile.
Nici nu este de mirare că, în acest context, aproape două treimi dintre fraudele online au loc pe dispozitivele mobile, după cum arată raportul Digital Trust & Safety Index (2021), realizat de Sift, companie din San Francisco, specializată în prevenirea fraudelor digitale.
Telefonul mobil a devenit o extensie a noastră la job și în afara lui. Cu ajutorul lui, suntem extrem de conectați în orice moment al zilei, dar totodată devenim și extrem de vulnerabili. Totuși, chiar dacă dispozitivele mobile prezintă aceleași riscuri ca și laptop-urile sau desktop-urile, utilizatorii nu par să perceapă că pot deveni o țintă a atacurilor online, prin simpla folosire a telefonului mobil.
„Unul dintre miturile destul de frecvente printre posesorii de telefoane, la a căror răspândire participă din păcate și unii producători, este că sunt dispozitive foarte sigure. Impresia aceasta poate fi dăunătoare, pentru că se întâmplă adeseori ca utilizatorii să nu considere suficient de periculoase amenințările care circulă în această zonă a tehnologiei”, a explicat, Silviu Stahie, specialist în securitate informatică.
Realitatea este însă mult mai simplă: „orice dispozitiv conectat la Internet este vulnerabil”, spune expertul în securitate. Iar primul lui sfat este să fim prudenți: „Dacă am pleca de la premisa că trebuie să avem grijă de securitatea telefoanelor, așa cum facem și cu restul dispozitivelor expuse online, atunci am trăi într-o lume mult mai sigură”.
Cum arată principalele amenințări
În timp, amenințările din partea hackerilor au devenit tot mai sofisticate. Silviu Stahie, subliniază că tipul atacului depinde și de sistemul de operare al telefonului: Android sau iOS.
„Atacatorii încearcă, în general, să convingă posesorii de dispozitive care rulează Android să instaleze aplicații care de fapt sunt amenințări informatice, deghizate în software util. Dar asta nu înseamnă că posesorii unor dispozitive care rulează iOS sunt la adăpost. Atacatorii folosesc altfel de atacuri pentru această platformă. Un studiu în acest domeniu a descoperit că atacurile de tip phishing se îndreaptă preponderent către clienții Apple. Fiecare platformă se confruntă cu propriile probleme”, punctează specialistul.
De multe ori, evitarea atacului ar putea fi posibilă și printr-un comportament prudent al utilizatorului: de pildă, evitarea conectării la rețelele wi-fi care nu sunt protejate de nicio parolă. Astfel, oricine din apropiere poate spiona activitatea sau, mai rău, un infractor poate crea o conexiune falsă de wi-fi, astfel încât, odată conectat la rețea, să poată fura informațiile de pe dispozitivul mobil. Totuși, dacă o conectare la o rețea wi-fi publică este absolut necesară, specialiștii în IT sugerează ca pe timpul conexiunii să se evite realizarea de tranzacții bancare, transferul de parole, cumpărături online sau verificarea e-mail-ului.
Compania americană de soluții antivirus a identificat cinci mari amenințări la adresa securității online:
Compromiterea telefonului aduce efecte în lanț
În momentul în care telefonul este compromis, și celelalte dispozitive conectate la el în rețea pot fi de asemenea compromise. Și nu doar pentru utilizatorul personal se pot simți consecințele unei infectări.
Poate fi mai grav, dacă telefonul sau laptopul de serviciu sunt folosite în interes personal, infectate și reconectate în rețeaua companiei. Același lucru este valabil și pentru telefoanele personale folosite și în scopuri de serviciu. Dacă telefonul sau calculatorul infectat sunt apoi utilizate la sediul companiei, pot oferi atacatorilor o poartă de intrare în sistemele informatice ale companiei.
„Acesta este doar un posibil scenariu, dar urmează un motto foarte simplu: cel mai vulnerabil punct al unui atac cibernetic este cel uman”, subliniază specialistul în securitate informatică.
Costurile atacurilor pot însemna câteva sute de dolari, dar pot ajunge până la milioane de dolari și afectează nu doar indivizii, ci și companiile și economiile naționale. Pentru a avea o imagine de ansamblu, studiul „The hidden costs of cybercrime”, realizat de compania americană de soluții antivirus McAffee, estima că, în 2020, costurile criminalității informatice se ridică, la nivel global, la 945 de miliarde de dolari. Ceea ce ar echivala cu 1% din PIB-ul la nivel mondial.
Trei sfaturi care ne pot pune la adăpost
Dacă în fața atacurilor, cea mai mare vulnerabilitate este cea umană, fiindcă hackerii se bazează de multe ori pe emoție și curiozitate, educația are un rol extrem de important.
„Am observat, și nu doar o dată, cum utilizatorii neinformați încearcă să dezactiveze soluția de securitate pentru a forța instalarea unei aplicații periculoase, în ciuda tuturor avertismentelor pe care le-au primit la fiecare pas. Nici o soluție de securitate nu va rezista în fața determinării unui utilizator neinformat”, spune Silviu Stahie, specialistul în securitate informatică.
El oferă trei sfaturi esențiale pentru a avea o viață online sigură, inclusiv pe telefonul mobil:
Silviu Stahie atrage atenția că nu există dispozitive 100% sigure și nici nu se întrevede posibilitatea să vedem așa ceva prea curând, din cauza complexității sistemelor informatice și impredictibilității umane.
În opinia lui, atacurile cibernetice vor continua să dea bătăi de cap utilizatorilor mult timp de acum înainte. „Este foarte greu de anticipat ce se va întâmpla în continuare, dar nu avem motive să credem că vor scădea”.
El amintește că, în doar câteva luni, au fost transmise sute de mii de mesaje de tip FluBot în România, până la închiderea rețelei de către Europol, la începutul lunii iunie. Virusul era instalat după ce posesorul telefonului mobil cu sistem de operare Android primea un SMS legat de livrarea unui pachet comandat sau pentru a asculta un mesaj audio. În momentul în care era accesat linkul, virusul era instalat pe dispozitiv. Hackerii puteau să afle datele bancare, conturile sau parolele folosite de utilizatorul telefonului.
Mai mult, punctează specialistul, „numărul de atacuri în primele zile de la declanșarea invaziei în Ucraina a crescut de câteva sute de ori, după care s-a întors la valori normale. Ce putem spune cu siguranță este că 2022 nu va fi un an tipic și ne putem aștepta inclusiv la atacuri noi, pe care nu le-am mai văzut până acum”.
Sursa: https://panorama.ro/telefon-mobil-bresa-securitate-atacuri/
Recent Posts
Recent Comments
Recent Posts
Procedura adaugare Out Of Office (OOO) pentru
June 20, 20246 sfaturi de securitate pentru angajații care
March 22, 2024Impactul atacurilor de tip ransomware asupra îngrijirii
February 27, 20247 greșeli de securitate în cloud pe
February 23, 2024Categories